Wednesday, May 27, 2009

untuk renungan bersama

UNTUK RENUNGAN BERSAMA.


(dapat dr emel..lp lak sape yg bagi. Mmg simpan dalam lappy utk mengingatkan ak erti kasih sayang)




Suatu  hari saya dibelanja oleh teman saya makan mee di kedai mee yang agak terkenal.  Harganya tak mahal tetapi sedap. Kami duduk di meja bulat yang dapat  menampung  sepuluh orang bila mengelilingi meja. Di meja itu ada enam  orang, saya, teman saya dan empat orang kawan yang lain.

Ketika  asyik makan, satu keluarga baru duduk di sebelah kami. Mereka telah memesan mee  dan sedang menunggu pesanan.. Keluarga tersebut terdiri daripada sepasang suami  isteri yang masih muda dan seorang anak yang berusia dalam enam tahun.
Mereka keluarga yang jauh dari sederhana. Pakaian mereka lusuh dan kusam.  Anaknya kelihatan seperti baru sembuh dari  penyakit dan sedang menarik  hingusnya keluar masuk. Hingusnya seperti nombor sebelas dan kadang2 seperti  angka satu dengan warna kuning kehijau-hijauan. Si ibu dengan penuh kasih sayang  mengelap hingus yang tidak berhenti keluar masuk hidung anaknya. Pasangan itu  sangat bahagia melihat anaknya bermain sambil tertawa. Seperti makan mee itu  merupakan perayaan menyambut kesembuhannya. Ketika mee sudah sampai keluarga  tersebut makan dengan lahapnya.

Keadaan tersebut tidak berlaku bagi kami  semua terkecuali teman saya. Bagi kami berlima (termasuk saya) keadaan tersebut  merupakan bencana dan penyiksaan. Bayangkan, bagaimana rasanya makan mee dengan  mencium satu keluarga yang bau badannya tidak enak. Belum lagi melihat dan  mendengar hingus yang ditarik keluar masuk dan sesekali dibersihkan oleh ibunya.  Setiap kali menyuap mee ke mulut sambil menghirup kuahnya, rasanya seperti  hingus telah tercampur dengan makanan dan membuat selera makan hilang. Tidak  beberapa lama kemudian, keempat kawan yang duduk semeja dengan kami meninggalkan  meja satu persatu- tanpa menghabiskan makanan.  Melihat ini ada rasa  kepahitan yang terpancar di wajah keluarga muda itu, seperti rasa rendah diri  dan terasing melihat sikap saya dan empat lainnya. Tetapi itu tidak lama,   terutama ketika mereka melihat teman saya, keceriaan mereka pulih kembali. Teman  saya tetap menikmati mee tanpa mengendahkan orang lain. Seolah-olah tidak ada  bau di sekitarnya dan tidak ada bunyi hingus. Saya juga terpaksa berpura2 tidak  endah dan terus menghabiskan mee kerana mahu menghormati teman saya yang belanja  saya makan. Selesai makan, kami masih duduk dua puluh minit sebelum meninggalkan  kedai makan. Saya pelik dengan  teman saya yang luar biasa. Biasanya  setelah makan, dia hanya duduk paling lama sepuluh minit. Sekali lagi saya  terpaksa menemani teman saya dengan perasaan yang sangat jengkel.

Akhirnya kami keluar meninggalkan kedai dan keluarga muda, saya merasa  lega. Dalam perjalanan pulang, teman saya mengatakan dia sangat terganggu duduk  berhampiran keluarga tersebut. Ia merasa ada bau dan terganggu dengan bunyi  hingus anaknya itu. Dia juga merasa  seperti apa yang saya rasakan.

Teman saya juga mengatakan, jika dia meninggalkan keluarga tersebut  ketika mereka bergembira, keluarga itu akan merasa terpukul, tidak berharga,  terasing dan putus asa. Si suami sedang memberi yang terbaik bagi keluarganya.  Mereka bersukacita merayakan kesembuhan anaknya. Si suami telah mengeluarkan  wang yang bagi mereka cukup mahal dari hasil kerja keras hanya untuk memberikan  yang terbaik bagi keluarganya. Wang itu tidak begitu banyak untuk ukuran kami  tetapi tidak bagi keluarga itu.

Saya sangat terkejut mendengar  kata kata teman saya. Dan tidak menyangka teman saya telah melakukan sesuatu  yang luar biasa bagi keluarga itu. Dengan caranya yang berbeza - bertahan makan  mee sampai habis dan menunggu dua puluh minit setelah makan, telah memberi  semangat baru bagi keluarga itu. Saya teringat bagaimana rasa kepahitan, rendah  diri dan terasing di wajah kedua suami isteri itu ketika melihat pelanggan yang  lain meninggalkan meja tanpa menghabiskan makanan dan melihat tingkah saya. Saya  juga teringat bagaimana pasangan ini kembali ceria begitu melihat sikap teman  saya yang tidak kisah.

Pertama kali dalam hidup ini, saya menyedari  bagaimana utk mengasihi sesama manusia tanpa mengatakannya benar-benar tidak  mustahil. Teman saya dapat menunjukkan kasih sayang kepada sesama saudara tanpa  perkataan dalam waktu sesingkat itu. Cukup hanya dengan meneruskan makan mee  sampai habis. Menunggu dua puluh minit setelah selesai makan. Yang terakhir  menahan rasa bau untuk menyempurnakan segalanya telah menunjukkan suatu  keajaiban kasih dan dilakukan oleh seorang teman. Ajaib bagaimana teman saya  menegur saya tanpa mengatakan sesuatu. Dia tidak menuduh  tetapi  cukup  membuat saya rasa sangat  terpukul dan malu tetapi tidak marah.  Saya kembali mengingatkan diri sendiri bagaimana selalunya kita mengatakan  mengasihi sesama manusia tetapi tidak pernah  melakukannya.


Ally thought: kadang2 dalam hidup ni kite terlepas pandang hal remeh temeh yg sebenarnya terlalu penting pada orang lain. Semoga ak menjadi insan yang lebih mengerti n lebih memahami..

0 comments:

Post a Comment